Skip to main content

Az Unicum története

Ezen a festményen II. József császár és magyar király látható.
1790-ben dr. Zwack, II. József udvari orvosa, a betegeskedő Habsburg uralkodónak egy korty Unicumot kínált, mint emésztést elősegítő orvosságot.
A legenda szerint az uralkodó azt megkóstolva így szólt:
Dr. Zwack, das ist ein Unikum! egyben nevet is adva ezzel a gyógynövényitalnak.

Az Unicum híre és népszerűsége később fokozatosan túlnőtt a bécsi császári udvaron.

A „Generális”

Ötven esztendővel később, dr. Zwack egyik leszármazottja – a fotón látható Zwack József –1840-ben megalapította első üzemét és bejegyeztette kereskedelmi márkaként az Unicumot.

A szakmában „Generálisnak” nevezték el, és már jóval elmúlt kilencven éves, amikor még mindig ő vezette a gyárat. Úttörőnek számított a szakmában, mert ő volt az első, aki természetes alapanyagokat használt fel a likőrök és szeszesitalok elkészítéséhez.

A gyár első telephelye az úgynevezett Marokkó-udvar volt, amely a mai Erzsébet tér 15. szám alatt állt.

Ezek a helyiségek azonban csakhamar szűknek bizonyultak, ezért Zwack 1850 körül a terézvárosi Két Szerecsen utca 5. szám alá költözött át. Amikor az üzlet a háznak már a pincéjét is kinőtte, Zwack kibérelte az egész szomszédos házat, az ún. tolludvart is. Sokáig ezek az épületek voltak Zwack József működésének színterei, lakhelyéül is ez szolgált egészen a közeli Sugár-út (ma Andrássy út) kiépítéséig.

Védjegyzett termék lett a gyógynövénylikőr

Az Unicum védjegyét 1883. május 22-én, 805-071 számmal lajstromozták „az Unicum név alatt forgalomba hozott gyomorerősítő likőr megvédésére”. Az ital a Zwack család 1790-ből származó titkos receptje szerint készült.

Az Unicumot kezdettől fogva az eredeti gömbölyű palackban forgalmazták, címkéjén vörös kereszttel. 1899-től kezdve ennek a használati jogáért évente tekintélyes összeget fizetett a cég a Magyar Vöröskereszt Egyesületnek. 1922 után ez a megállapodás megszűnt, ezért a kereszt színét aranyra, a háttérét pedig pirosra változtatták, ahogy ezt mind a mai napig használjuk.

1886-ban Zwack József fia, Lajos is társ lett édesapja cégében, amelynek neve ezért Zwack J. és Társaira változott.

A Zwack gyár új otthona

Az 1890-es évek elején már nem volt elég hely az Üllői úti gyártelep elegendő mértékű kibővítésére, ezért új helyszínt kellett keresni a gyártásnak, hiszen a meglévő régi ingatlanok erre nem voltak alkalmasak.

Megfelelő területet a külső Ferencváros dunaparti részén találtak, ahol a parcelláknak még csak a helyrajzi számuk volt. Itt épültek fel korábban a nagy gőzmalmok (Concordia, Gizella, Király, stb.) közel volt a dunai víziút és az akkor nemrég létesített Dunaparti Vasút is.

1892. szeptember 20-án Zwackék bejelentették a Tanácsnak, hogy már a hónap végén használatba veszik az új gyártelepet. Ehhez a „lakhatási engedély” megadását és a még folyamatban lévő telekegyesítések befejezését kérték.
1906-ban a Ferencváros útjainak és utcáinak rendezése folytán a házakat át is számozták. Ekkor kapta a Zwack gyár a mai Soroksári út 26-os számot, mely mind a mai napig a Zwack cég otthona.

Mire 2004-ben Magyarország csatlakozott az Európai Unióhoz, a gyárépületeket már teljesen felújították, és napjainkban a megszólalásig úgy néznek ki, mint annak idején.

E történelmi falak mind a mai napig otthont adnak a legújabb gyógynövény kivonatolási és lepárlási technológiának.

Zwack, a Császári és királyi udvari szállító

Az Osztrák-Magyar Monarchia ideje alatt, eljött az ideje annak, hogy Zwack József megszerezze a Császári és Királyi Udvari Szállítói címet is.

Ez 1895-ben sikerült is neki: a Zwack József és Tsai. cég megkapta a nagy rangot jelentő Császári és Királyi Udvari Szállító címet, és több mint kétszázféle termékével Közép-Európa egyik legjelentősebb likőr és szeszesital gyártója volt, amely szerte a világon mindenfelé – beleértve az USA-t is – szállította termékeit. A Millennium idején, fejléces számláin, valamint hirdetésén már ott díszelgett ez a nem mindenki által megszerezhető rang.

A Zwack italok nemzetközileg is széleskörben elismertek voltak, számos díjat és aranyérmet kaptak.

A vizesember története

A 20. század elején a gazdasági fejlődés tovább gyorsult, kibontakozott a tömegtermelés, és a reklámok is ugrásszerűen fejlődtek, sokszor művészi szintre emelkedtek. Ekkor alakult ki az a jellegzetes plakáttípus, mely egy-egy groteszk figurát társított a termékéhez.

A Zwack cég mindig figyelt arra, hogy hirdetései szellemesek, ugyanakkor könnyen értelmezhetőek legyenek. A legeredményesebb reklám a „Vizesember” volt, amit Pachl Viktor készített 1900-as évek elején. A plakát kultikussá vált Magyarországon és az elmúlt évtizedekben számtalanszor szolgált rajzok, karikatúrák, fényképek alapjául.

A kép egy szakállas hajótöröttet ábrázol, aki a tengeren hánykolódva igencsak megörül a vízben úszó szeszesitalnak. Egy meggyötört arc, kerek, elragadtatott szemek, egy üveg Unicum. Mindez egy egyszerű, dinamikus forma, jól szerkesztett összeállításban, vagyis jelen plakát esetében már nem a gyár (mint az az előző korokban jellemző volt), hanem egy adott termék népszerűsítése volt a cél. Mindez előremutat a szűkszavú, koncentrált, tárgyilagos megfogalmazás felé.

A két fivér

1926-ra Zwack Lajos mindkét fia, János és Béla is csatlakozott a vállalat irányításához, amely a két világháború között annak ellenére is virágzott, az 1920-as évekre a Zwack cég több mint kétszázféle likőrt és szeszesitalt gyártott.

János és Béla gyakran beszélő viszonyban sem voltak: szinte mindenben eltérő véleményen voltak, még más-más focicsapatnak is drukkoltak, a maguk módján azonban mindketten nagyban hozzájárultak a cég sikereihez. Míg Béla a gyártástechnológiával és a termékfejlesztéssel foglalkozott, addig János a társaság marketing és exporttevékenységét irányította.
A Zwack cég a kezdetektől családi vállalat volt, és még ma is az!

1930-as évek

A századeleji gazdasági bummnak a ’20-as, ’30-as évek fordulóján, a gazdasági világválság vetett véget, ami Magyarországon, valamint a cég életében is éreztette hatását. Az élvezeti cikkek piaca jelentősen visszaesett, az Amerikai Egyesült Államokbeli szesztilalom pedig rendkívül csökkentette a társaság exportpiacát. A veszteségek ellensúlyozására, továbbá a gyártási kapacitások kihasználására a vállalat vezetése elkezdte az izzólámpák és fénycsövek gyártását, amelyek a hazai piacon is megjelentek, Budapest utcáit és a főútvonalakat az Unicum neonreklámjaival megvilágítva.

II. világháború – az igazi recept úton Amerikába a kommunizmus árnyékában

A II. világháborúban Budapest óriási veszteségeket szenvedett, Európa egyik legerősebben bombázott városa volt, a Zwack gyárat is porig rombolták. 1945-ben a Zwack család a romok között, két helyiségben látott újra munkához. Ezzel egyidejűleg hozzákezdtek a gyár újjáépítéséhez, modernizálásához is. Mire teljes egészében visszaállították a háború előtt állapotot, a gyárat 1948 őszén – kártalanítás nélkül – államosították. A kommunizmus előretörése veszélyes időszak volt Magyarország ipari elitje számára.

Zwack János felrakta fiát, Pétert egy, a jugoszláv határ felé tartó vonatra, és egyikük sem tudta, hogy látni fogják-e még egymást valaha. A fiatal Zwack Péter a határ előtt leszállt és gyalog menekült tovább, éjszaka gyalogolt, nappal elrejtőzött és aludt, így ért el Olaszországba, a trieszti kikötőbe. Édesapja nem sokkal ezután kalandos körülmények között, egy szovjet katonai teherautó sofőrjét megvesztegetve, egy felfordított olajoshordó alatt utazva hagyta el az országot, mellényzsebében mindössze egyetlen dologgal, az Unicum receptjével.

Béla és felesége úgy döntöttek, hogy itthon maradnak. Bélát munkásként alkalmazták a Zwack gyárban, ahol az Unicum gyártását felügyelte. Az Unicum eredeti receptjét természetesen nem árulta el, egy hamis receptet adott át. Később feleségével együtt vidékre deportálták, mint oly sok más „osztályidegent” abban az időben. János és fia, Péter Olaszországban találkoztak ismét, innen hajóztak tovább az Egyesült Államokba, ahol Ellis Islandon hontalan menekültként internálták őket. Ezt követően Zwack Péter édesapjával New Yorkban telepedett le, itt csatlakozott hozzájuk később édesanyja, Vera is. Az ötvenes évek közepén Zwack Bélának és feleségének sikerült Olaszországba emigrálnia, ahol megkezdték az igazi Unicum gyártását, és kereskedelemi vásárokon bemutatva vezették be az italt országszerte.

János perel a Zwack védjegyek megőrzéséért

Időközben Zwack János tudomást szerzett arról, hogy a szocialista állami vállalat Budapestről még mindig Zwack név alatt exportálja az USA-ba termékeit, legfőképpen az Unicumot, korábbi amerikai partnerük, a Kraus Brothers cég segítségével.

Ezért pert indított az amerikai cég és az akkori kommunista magyar állam ellen, hogy visszaszerezze, megőrizze a családi védjegyeket. Megszámlálhatatlan mennyiségű levelet írt a hordozható írógépén az ügyvédeknek, hivatalos szerveknek, és végül sikerült precedensteremtő győzelmet aratnia, elérte azt, hogy a szocialista állami vállalat nem használhatta tovább az Unicum nevet Nyugaton. Ennek következtében a Budapesten gyártott, nem eredeti Unicumot más néven, Beverage Bitters néven exportálták.

Zwack János nem élte meg a per megnyerését, mivel ő és testvére Béla két hét különbséggel elhunytak. Zwack Jánost az Amerikai Egyesült Államokban temették el, végül fia, Zwack Péter 2011-ben hazahozatta koporsóját és a Fiumei úti sírkert családi sírhelyében helyezték végső nyugalomba.

1960-as évek

Zwack Péter eleinte Chicagoban, később pedig New Yorkban élt első feleségével, Iris-szal és ebből házasságából született öt gyermekével: Peterrel, Gioia-val, Alexával, Iris-szal és Jancsival.

Zwack Péter eltökélten dolgozott annak érdekében, hogy a Zwack név fennmaradjon az Amerikai Egyesült Államokban. Ennek érdekében szerződést kötött a Jim Beam céggel, hogy a cég Zwack névvel gyártson illetve forgalmazzon gint, vodkát és slivovitzot.

Zwack Péter Olaszországban

Ebben az időben az Egyesült Államokban még csak kezdeti, gyermekkorát élte a minőségi borok koncepciója.
Zwack Péter hosszú éveken keresztül dolgozott vezető amerikai szeszesital, valamint jelentős borimportőr cégeknél, és Alexis Lichine-nel – akit ma is az amerikai borkultúra atyjának tekintenek – minőségi szőlőbirtok, ill. termelő szelektált borokat (“estate bottled wine”) vezettek be az amerikai piacra és jelentős szerepet játszottak a minőségi borok, ún. kastélyborok Egyesült Államokbeli forgalmazásának kiépítésében. Zwack Péter beutazta Európát, a fontosabb bortermelő vidékeket, hogy kiválassza azokat a borokat, amelyeket majd az ő cégük forgalmaz az óceán másik oldalán.

1970-ben visszatért Európába, hogy felügyelje a Zwack Unicum olaszországi gyártását és marketingjét. Ebben az időben Zwack Péter és második felesége, Anne Marshall, angol író és újságíró aktívan részt vettek a licensz alapján gyártott, addigra már igen kedvelt itallá vált Unicum PR munkájában, szorosan együttműködve a termék értékesítését végző nagy genovai szeszipari céggel.

Hazatérés Magyarországra

Zwack Péter családjával (feleségével és két gyermekével, Sándorral és Izabellával) 1987-88-ban tért haza.
Akkor így nyilatkozott: „Az utolsók között hagytam el az országot , és az elsők között jöttem vissza.”
1989. július 10-én a Peter Zwack & Consorten AG (Zwack Péter Emil Underberg német likőrgyárossal közös vállalkozása) a Budapesti Likőripari Vállalat, a Magyar Hitelbank, valamint a MONIMPEX Külkereskedelmi Vállalat vegyesvállalat formájában megalakították a Zwack Unicum Budapest Kft.-t.

Hazatérés Magyarországra

1992-ben a Peter Zwack & Consorten AG a privatizációs program keretében létrehozta a Zwack Unicum Részvénytársaságot, mivel nem visszakapta, hanem sikeres pályázatot nyújtott be és jelentősen nagy összegért, de visszavásárolta a teljes (több gyárat magába foglaló) Budapesti Likőripari Vállalatot az államtól, miközben Zwack Péter a család államosított várbeli házáért, amely később a török nagykövetségnek adott otthont, és az államosított gyárért minimális kárpótlást kapott.

1990-ben, 43 évvel kényszerű emigrációja után Zwack Pétert kinevezték a rendszerváltozás utáni demokratikus Magyarország első amerikai nagykövetének, ehhez azonban le kellett mondania amerikai állampolgárságáról.

A család kiérkezése után első dolguk volt a nagykövetség épületét saját kezűleg fehérre átfesteni, melynek egyik falára felkerült a híres magyar költő, Berzsenyi Dániel sora: „Szabad nép tesz csuda dolgokat!”.

Unicum Next

2004-ben Zwack Sándor és Zwack Izabella irányításával fejlesztették ki az új generáció italaként az Unicum Nextet.

Ez az Unicummal teljesen azonos módon készült, de ízében a keserű jelleg háttérbe szorult, mivel a keserű növények aránya kisebb, ugyanakkor előtérbe kerültek a citrusos ízek, aminek köszönhetőn friss és könnyed, könnyen fogyasztható gyógynövény likőrré vált.

Generációváltás

Zwack Péter közel húsz év után, 2008-ban átadta a stafétabotot a család következő generációjának.

Fia, Zwack Sándor az Igazgatóság elnöke, lánya, Zwack Izabella az Igazgatóság tagja lett, így a családi hagyomány immár a hatodik generációval folytatódik.
Zwack Péter a Társaság első tiszteletbeli elnökeként aktívan részt vett a cég mindennapi életében, egészen 2012-ben bekövetkezett haláláig.

Zwack Péter 2012-ben, Olaszországban hunyt el. A gyászmisét, amelyen az állami és közélet magas rangú reprezentánsai is részt vettek, Budapesten a pannonhalmi főapát celebrálta a Szent István Bazilikában. Itt Zwack Pétert fiai, Péter Junior és Sándor búcsúztatták, míg Izabella a temetőben emlékezett meg róla.

Új külsővel az Unicum!

A Zwack Unicum az eltelt több mint 200 évben sok viszontagságot sikeresen túlélt, évszázados tradícióira, szakmai presztízsére, szakértelmére, stabil értékeire építve egy dinamikus, folyamatosan megújuló társaság maradt.

Nem csoda, hogy a legfontosabb márkánk szlogenje is “Csak Pozitívan”, mivel ez a cég sikereinek hajtóereje: a pozitív gondolkodás.
A régi klasszikus márka, az Unicum és az Unicum Next is pompás új külsőt kapott 2009-ben.

A Zwack Unicum Nyrt. az elsők között adott ki fenntarthatósági jelentést. Elkötelezett a környezetvédelem, az energia megtakarítás és az újrahasznosítás iránt. Megkapta a „2009 legtöbbet zöldült irodája” címét. Társaságunk nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a legkülönbözőbb alkalmakat felhasználva felhívja a figyelmet a felelősségteljes, mértékletes alkoholfogyasztásra.

Unicum Szilva

Unicum aszalt szilvaágyon tölgyfahordóban érlelve

2012 fordulópont az Unicum életében. Két magyar specialitást egyesítettünk: a Magyarországon is őshonos gyümölcsöt, a szilvát és az Unicumot, Magyarország legnépszerűbb italát. Az Unicum Szilva, csakúgy, mint az Unicum, több mint 40, gondosan válogatott gyógy- és fűszernövény kivonatából és párlatából készül, de utána – a világon egyedülálló módon – aszaltszilva-ágyon pihentettük majd, tölgyfahordóban érleltük

Egyedi ízét és bársonyosságát a kiváló minőségű aszalt szilva adja, amelyhez a friss szilvát kíméletesen szárítják, hogy megőrizze a gyümölcs zamatát.

Zwack export történetünk

A Zwack Unicum Nyrt. már a II. világháborút megelőzően aktív külpiaci tevékenységet folytatott, számos európai és amerikai országba exportált. Ma – ahogyan akkor is –, márkáink építése a magyar határokon túl, kiemelt fontosságú a cég életében. Ezt bizonyítja a Zwack export dinamikus fejlődése, mely 2000 és 2012 között megháromszorozódott, és világszerte több mint 30 országra terjedt ki.

Unicum Riserva

Az első gyógynövénylikőr a szuperprémium kategóriában. Az Unicum Riserva különlegessége egyedülálló gyártási eljárásában, a „dupla hordós” érlelésben rejlik. A termék alapját képező Unicumot a budapesti, Soroksári úti pincerendszer legnagyobb és legidősebb – több, mint 85 éves hordójában érleljük. A hosszú évtizedek során a hordó dongáiban képződött speciális anyag, az úgynevezett „fekete méz” karakteresebbé teszi a benne készült Unicumot.

Ezt követi a Zwack Izabella, Dobogó pincészetéből származó hordókban való érlelés. Ez az eljárás kerekséget, lágyságot és Tokaj utánozhatatlan karakterét adja hozzá az italhoz. Amint az Unicum jól ismert keserédes íze találkozik Tokaj karakterével, az Unicum Riserva komplex ízvilága lágyabbá, de ugyanakkor fűszeresebbé, gyümölcsösebbé válik egy csipet sárgabarackos, finoman gyógynövényes, hűs, mentás fuvallattal. Az Unicum Riserva fogyasztását jégre töltve ajánljuk.

Unicum Barista

Az Unicum több mint 40 gyógyfüvéből, arabica kávé kivonattal és párlattal, tölgyfahordóban érlelt Unicum. Ez az Unicum Barista.
A keserűlikőr-fogyasztás és a kávézás egyaránt évszázados múltra tekint vissza számos európai országban, így Magyarországon is. Ezt a két hagyományt egyesíti innovatív módon az Unicum Barista, amelynek fő alkotóelemei az Unicum és az arabica kávé. Az arabica kávé egy része, egy Costa ricai magyar ültetvényről származik, mely a Bányai nevet viseli. Az ital tölgyfahordós érleléssel nyeri el végleges karakterét.

Green Projekt – hőszivattyú és napelemrendszer

A Zwack Unicum Nyrt. hosszú távú célja a széndioxid-semleges működés elérése, amelyet a megújuló energia használatának fokozásával kíván megvalósítani. A legnagyobb kibocsátás csökkentését a dunaharaszti gyárunkban sikerült elérni a megújuló energiával való ellátás révén. Ennek a beruházásnak a komplexitása teszi lehetővé a rendszer élvonalbeli működését. A hőszivattyú villamosenergia igényét napelemrendszerek telepítésével kívántuk fedezni, ezeket egy integrált rendszerbe helyezve, okos vezérléssel támogatva. A célunk az volt ezzel a beruházással, hogy megőrizzük versenyképességünket, miközben maximalizáljuk a pozitív környezeti hatást.

Zwack márkák a nagyvilágban

A Zwack termékek évről évre új piacokat hódítanak meg és azon országok száma is jelentősen nő, ahol komoly disztribúciót sikerül kialakítani. Jelenleg 5 kontinens több mint 35 országában találkozhatunk a Zwack Unicum Nyrt. termékeivel. Bár az elérhető termékek köre és kedveltsége országonként változik, az exportban is az Unicum termékcsalád, valamint a Fütyülős, Vilmos és Kosher Slivovitz termékek eladása a meghatározó. A teljes export értékesítés több, mint 85%-át az Unicum termékcsalád teszi ki. A Zwack bruttó értékesítésének legalább 12%-át az export értékesítés adja, célunk ennek további növelése.

Legfontosabb piacaink – Olaszország és Németország – mellett, nagy hangsúlyt fektetünk a környező országokra is, mint például Románia, Szlovákia és Ausztria, ahol egyre nagyobb sikereket könyvelhetünk el márkaismertség és értékesítés szempontjából. Alaposan átgondolt, mindkét fél részéről támogatott stratégia és éves márka tervek alapján dolgozunk a legnagyobb disztribútorainkkal. Évről évre részt veszünk rangos nemzetközi kiállításokon, szakmai rendezvényeken, helyi fesztiválokon, ahol igyekszünk betekintést mutatni az Unicum világába.

A jövőben elősorban további európai lehetőségek után kutatunk, de nyitottak vagyunk együttműködésre átlépve Európa határait is.